Magyar tartalomért magyar jogdíj a Youtube.hu-n – áttekintés

Az Artisjus és a Google között egy nagyon távolról elinduló tárgyalássorozat végeredménye a március 1-én elindult Youtube.hu üzleti modell. A szerzői jogvédő iroda sajtótájékoztatón jelentette be, hogy a Google ezentúl megosztja reklámbevételeit a magyar Youtube-ra tartalmat feltöltőkkel:

Mint azt Tóth Péter Benjamin, a jogvédő iroda képviselője kifejtette, a videó jogtulajdonosa – amely lehet egy televíziós csatorna, egy kiadó vagy egy zenekar – dönti el, hogy feltölti-e az adott tartalmat a weboldalra. A feltöltés után a mozgóképet úgynevezett metaadatokkal látják el, ezek az adatok egyrészt segítik a fogyasztókat a tartalom vagy a művész megtalálásában, másrészt egyéb információkkal együtt az Artisjus automatikus felismerő rendszerén keresztül azonosítják az alkotót. Így tudják eljuttatni a reklámbevételekből a szerzőknek járó díjakat. Hozzátette, hogy a weboldalra már feltöltött művekért visszamenőleg nem fizetnek, a rendszer csütörtöktől számlál.

Patrick J. Walker, a Youtube regionális partnerségekért felelős igazgatója elmondta, a tartalomgazdák a Youtube.hu-n keresztül könnyen és egyszerűen sok embert tudnak elérni. A tartalom használata jobban ellenőrizhető és folyamatosan monitorozható.

“Követni tudják, hogy mennyien néztek meg egy videót, mennyi ideig kötötte le a látogató figyelmét, ki töltötte le, és milyen úton jutott el hozzá a mozgókép. Ezek az adatok segíthetik például a lemezkiadókat abban, hogy egy zenekarnak hova érdemes nagyobb koncertturnét szervezniük” – fűzte hozzá Patrick J. Walker.

Az ajánlórendszernek köszönhetően elsősorban magyar alkotásokat találnak a Youtube.hu-ra látogatók, de a felületről a nemzetközi videók éppúgy elérhetők, mint a már megszokott Youtube.com-ról.

(Forrás: Kreativ.hu)

Ez persze nem jelenti azt, hogy a népszerű videoklippek után milliókat fizet majd Fluor Tominak, vagy a Children of Distance-nek az Artisjuson keresztül a Google, főleg, mert visszamenőleg nem fizetnek: csak a március 1-e utáni nézettség számít, illetve még az sem. Az számít, hogy az adott videó mennyi reklámbevételt termel a kapcsolódó hirdetésekből. Aki helyezett már el Adsense bannert weboldalán, az tudja, hogy mennyire kevés is az az ember, aki reklámra kattint. Reménykedünk benne, hogy a Youtube az Adsense-nél sokkal hatékonyabb.

A tájékoztatón külön kiemelték, és a tisztán látás szempontjából valóban sarkalatos pont, hogy az egyes jogtulajdonosok bevételei nem a videók nézettsége, hanem a hozzájuk kapcsolódó esetleges reklámbevételekből keletkezhetnek, ez is az egyik oka annak, hogy a március elseje előtt történt letöltések visszamenőleg nem számítanak, ilyen értelemben csütörtökön minden videó a nulláról indult.

A reklámbevételek azért esetlegesek, mert eleve nem kötelező a feltöltők számára a videóikhoz kapcsolt reklámok engedélyezése, ilyen esetben azonban biztosan nem fognak pénzt látni tartalmuk YouTube-os szerepléséből. Ha viszont engedélyezik a hirdetéseket, akkor is még sok összetevője van, hogy ki és mekkora összeget kaphat.

A Google Magyarország vezetője, Heal Edina elmondta, többek között számít, hogy rákattintanak-e a videóhoz kapcsolt hirdetésre, vagy egy másik formában megjelenő reklám esetében megnézik-e az elé rakott kisfilmet, ami viszont egyetlen klikkeléssel át is ugorható.

(Forrás: index.hu)

Az biztos, hogy egy eddig ismeretlen terep a magyar jogdíjpiacon (igen, van ilyen): az indie zenekarok, underground slágerek megkaphatják régóta megérdemelt anyagi ellenszolgáltatásukat. Nagyon fontos azonban, hogy a feltöltött tartalmat speciális metaadatokkal kell ellátni. Az biztos, hogy minden számot a megfelelő módon regisztrálni kell az Artisjusnál, PONTOSAN jelezve a zeneszerző és szövegírót, előadót. Ők fogják kapni (mint a hagyományos kiadó modell esetében is, megosztva) a jogdíjat.

Azt javasoljuk, hogy kérdezzétek meg az Artisjus szerzői ügyfélszolgálatát a pontos teendőről, mielőtt feltöltötök (érdemes lesz a már feltöltött zenéket frissíteni, újra felrakni) tartalmat. A 06-1-488-2666-os telefonszámon, illetve azugyfelszolgalat@artisjus.com e-mail címen válaszolnak kérdésekre.